مقالات

انتخاب موتورمناسب برای کرکره برقی

کرکره

همانطور که می دانید انواع مختلفی از موتور های کرکره برقی وجود دارند . حال برای انتخاب موتور مناسب برای درب کرکره ای باید چندین مورد را در نظر بگیریم .وزن تیغه ها، میزان تردد، مکان نصب از جمله این موارد هستند.

محاسبه وزن تیغه ها:

اگر بخواهیم وزن تیغه های کرکره را محاسبه نماییم در ابتدا باید مساحت کل کرکره را بدست آوریم . تقریبا هر یک متر مربع از کرکره برابر۱۰ کیلو گرم محاسبه می شود مثلا اگر کرکره برقی ای با ابعاد ۳ متر عرض و ۳ متر ارتفاع داشته باشید. مساحت آن ۹ متر و وزن تقریبی آن ۹۰ کیلو گرم است.

همچنین برای محاسبه وزن تیغه کرکره برقی باید به نوع آلیاژ نوع ساخت (تک جداره، دو جداره) توجه نمود . جنس تیغه ها معمولا از آلمینیوم، گالوانیزه ویا پلی کربنات است.معمولا پرکاربرد ترین آنها تیغه دو جداره با آلیاژ آلمینیوم می باشد.

توصیه ما این است برای نصب کرکره های برقی تا وزن ۱۵۰ کیلوگرم مثل دربهای کوچک پارکینگ ، پرده کرکره، سایبان اتوماتیک ، کرکره پنجره از موتورهای استوانه ای یا توبلاراستفاده نمایید. ودرصورتی که کرکره برقی شما سنگینتر بود و وزنی بالاتر از ۱۵۰ کیلوگرم داشت ، بهتر است موتورهای ساید بکار گرفته شوند. چرا که این موتورها علاوه بر قدرت بالاتراز سرعت حرکت بیشتری  نسبت به موتورهای برخوردارند و نیز در صورت استفاده مکرر کمتر داغ شده و طول عمر بیشتری داراند. مثلا برای ۲۹۰ کیلوگرم تیغه یک موتور ۳۰۰ کیلوگرم گزینه خوبی است.

میزان تردد وباز و بسته شدن کرکره برقی:

اگر تعداد باز و بسته شدن کرکره برقی در روزکم بود مثلا یک باردرساعت کرکره برقی بالا و پایین شود می توانید ازموتور توبلار استفاده کنید و نیازی به استفاده از موتور ساید نیست ولی اگر تعداد باز و بسته شدن درب زیاد بود سعی کنید از موتور ساید استفاده نمایید. بخاطر نوع طراحی موتور های کرکره برقی ساید، موتور بیرون از شفت کرکره برقی و در کنار آن قرار میگیرد و به وسیله ی چرخ دنده و زنجیر به شفت کرکره برقی نیرو وارد کرده و در نتیجه موجب چرخش کرکره برقی می شود. این موتور ها به دلیل اینکه بیرون از محور کرکره برقی قراردارند تحت فشار کمتری هستند و در نتیجه عمر بیشتری خواهند داشت. همچنین موتورهای ساید برای استفاده در دهنه ی های بزرگ اقتصادی ترهستند.

محل نصب کرکره برقی:

از آنجایی که موتورهای توبولاردرداخل درام کرکره برقی قرار میگیرند ازامنیت بیشتری برخوردار هستند. ازاینرودر پارکینگ ها، واحد های تجاری و جاهایی که نیاز به امنیت بیشتردارید بهتراست از موتور توبولار استفاده نمایید. نکته دیگر در مورد موتورهای توبلار اینست که به دلیل قرار گرفتن در لوله ، کل ساختار کرکره برقی نمای زیباتری میگیرد.

در نصب کرکره برقی باید از استحکام ریلها و صفحه پلیت ها و سایر تجهیزات ومتعلقات اطمینان حاصل کرد .نصب صحیح و استاندارد تمامی اجزا سبب کارکرد منظم و عمر طولانی کرکره برقی می شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *