مقالات

استاندارد IP چیست؟

ip rating

دردنیای امروزو با پیشرفت تکنولوژی ونیز تولید واستفاده روزافزون انواع تجهیزات الکترونیکی و دستگاههای برقی یکی ازمهم ترین مسائل ، مقاومت دستگاه دربرابرشرایط محیطی می باشد .بسیاری از تجهیزات الکترونیکی باید در طول مدت استفاده درمواجه شدن با آلاینده‌ها ، رطوبت و ضربه از خود مقاومت نشان دهند و مسلما دستگاهی که مقاومت کمی دارد درهرشرایطی قابل استفاده نیست . اپراتورهای درب اتوماتیک پارکین  ، درب اتوماتیک ریلی ، درب اتوماتیک شیشه ای ، راهبند اتوماتیک ، کرکره های برقی ، دوربین های مدار بسته و …  از جمله تجهیزات الکترونیکی می باشند که معمولا در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند و باید در برابر شرایط مختلف آب و هوایی دوام زیادی داشته باشند.معیاری که مقاومت و نفوذ پذیری یک دستگاه را در برابر شرایط اقلیمی نشان میدهد و به نوعی تعیین کننده طول عمر دستگاه است IP نامیده میشود.

درجه حفاظت یا آی‌ پی کد (IP code) ، مخفف Ingress Protection یاInternational Protection  بوده که اصطلاحی در استاندارد بین الملی IEC60529 است.این استاندارد مقاومت تجهیزات الکتریکی در مقابل نفوذ ذرات خارجی وآب بیان می کند و مشخص‌ کننده‌ی این موضوع است که تا چه حد می‌توان بدون در نظر گرفتن امنیت به مقاومت دستگاه اطمینان کرد . استفاده ازتجهیزات با  IP بالا درمحل هایی که در معرض رطوب و گرد وخاک هستند بسیار حائزاهمیت بوده و تاثیر بسزایی درافزایش طول عمر دستگاه خواهد داشت.

سیستم درجه بندی IP توسط یک عدد دو رقمی نمایش داده میشود که هر یک از این ارقام نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در مقابل یک عامل است. (  IP xy)

ip

رقم اول (X) بین 0 تا 6 است که سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را مشخص می‌کند . رقم دوم (Y) بین 0 تا 8 است و میزان حفاظت را در برابر نفوذ آب (و نه هیچ مایع دیگر) مشخص می‌کند. هر چه این رقم‌ها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتراست. هرچه عدد مورد نظر بزرگتر باشد، میزان حفاظت نیز بزرگتر خواهد بود.

جدول زیر به صورت کامل درجه بندی های این استاندارد را نشان می دهد:

رقم اول

 

رقم دوم

بطور مثال IP44 یعنی حفاظت در برابر ابزار و سیم با قطر بزرگ تراز 1 میلی متر و حفاظت در برابر پاشیدن آب ازهرجهت وهرزاویه

برطبق جدول بالاتری حفاظت برای IP68 می باشد. همچنین ممکن است که IP69 را شنیده باشید ،که این IP طبق یک استاندارد تکمیلی دیگر عرضه شده است ومربوط به حفاظت در برابر پاشش آب با فشارهای بسیار بالا و در تکرار های بالا می باشد.همانند صنایعی که بسیار با شست و شو سر و کار داشته یا وسایلی که بسیار شست و شو می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *